M-am hotarat sa pasesc in lumea webdesign. Dupa multe lecturi pe internet si dupa cum am fost sfatuita, am ales HTML, Dreamweaver si Adobe Photoshop pentru ca este mai usor. Pasii sunt multi, marunti si greu de parcurs si am decis ca fiecare lectie pe care o voi invata si fiecare tutorial pe care-l voi face o sa-l prezint aici din doua motive:
1. Repetitia este mama invataturii, repetand voi retine mai bine.
2. Poate acest blog facut in pasi marunti va mai ajuta pe cineva.
Voi incepe sa invat bazele HTML-ului in Notepad dupa care voi trece la Dreamweaver
Cine doreste sa invete pas cu pas cu mine este binevenita (binevenit)

Lectia 13 : Cadre (cum impartim pagina in mai multe)

Tutorialul asta la prima vedere nu-mi place. Poate pentru ca eu nu vreau sa-mi impart pagina in mai multe sau poate mi se pare mai incalcit si fara utilitate. Oricum hai sa-l facem. Sigur va fi util candva.
Vom folosi un tag nou: <FRAMESET> care este insotit de unul din atributele <COLS> sau <ROWS>, cols pentru cadre verticale si rows pentru cadre orizontale.
Pentru a imparti pagina web in mai multe cadre orizontale, se vor asocia mai multe procente atributului ROWS, dar suma lor nu trebuie sa depaseasca 100%.
La fel se procedeaza si pentru impartirea unei pagini in cadre verticale numai ca se foloseste atributul COLS. Trebuie sa punem si tag-ul de incheiere </FRAMESET>
Alaturi de tag-ul <FRAMESET> se mai folosesc si atributele <FRAMESPACING>, pentru marimea spatiilor dintre cadre si <FRAMEBORDER>, care fac niste cadre definite, cu chenar sau nu. Valorile sale pot fi ,,yes" sau ,,no".
Fiecare tag <FRAME> trebuie sa aiba si un atribut SRC pentru a indica sursa. Mai pe romaneste fiecare cadru este de fapt o pagina separata si trebuie sa indicam sursa.
Am sa fac un document HTLM nou pe care il voi folosi numai pentru acest tutorial.
Prima data am sa impart pagina in doua.

Am deschis un Notepad si am facut o pagina numita 1:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Cadre</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET ROWS="25%,*" FRAMEBORDER="no" FRAMESPACING="0">
<FRAME SRC="2.html">
<FRAME SRC="3.html">
</FRAMESET>
<BODY>
</BODY>
</HTML>


Acum trebuie sa mai fac doua pagini pentru a putea pune ceva in fiecare cadru. Pentru ca prima pagina am salvat-o 1.html am sa mai fac doua pagini cu numele 2 si 3, cum deja am dat calea in primul document (<FRAME SRC="2.html">)

Pagina 2:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Cadre</TITLE>
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="black">
</BODY>
</HTML>
Pagina 3:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Cadre</TITLE>
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="#FF9900">
</BODY>
</HTML>

Deci am 3 pagini separate salvate cu numele 1, 2 si 3 in acelasi director. La pagina 2 am dat culoarea neagra si la pagina 3 culoare orange:




Destul de clar nu? Acum daca dau dublu click pe pagina 1 va apare asa:



Sa spunem ca vrem sa mai adaugam un cadru orizontal. In cazul asta mai facem o pagina. Eu fac pagina 4.html, insa de data asta voi folosi culoarea verde.

Pagina 4:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Cadre</TITLE>
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="green">
</BODY>
</HTML>

Acum trebuie sa introducem cadrul in pagina principala (pagina 1 in cazul meu)

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Cadre</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET ROWS="20%,*" FRAMEBORDER="no" FRAMESPACING="0">
<FRAME SRC="2.html">
<FRAMESET ROWS="85%,*" FRAMEBORDER="no" FRAMESPACING="0">
<FRAME SRC="3.html">
<FRAME SRC="4.html"></FRAMESET>
<BODY>
</BODY>
</HTML>

Am lasat 20% pentru partea neagra si am setat ca partea portocalie sa ia 85% din ce ramane. In tutorial erau numai 2 cadre asa ca mi-a fost destul de greu sa ma prind cum e cu procentajele.In fine acum arata asa:




Acum sa testez daca am inteles bine. Am sa vreau sa bag un cadru vertical sub cadrul negru. Sa vedem ce iese.
M-am chinuit putin. Am frecat vreo 2 ore frame astea :) . In tutorial nu explica asa ceva, insa eu am vrut neaparat sa impart numai portocaliul in doua cadre.
Am adaugat linia de cod FRAMESET COLS="20%,*" FRAMEBORDER="yes" FRAMESPACING="3" sub linia de cod care definea bucata portocalie, am adaugat noua pagina de culoare galbena si am inchis tag-ul </FRAMESET> sub calea spre pagina 3 (portocaliul) si am deschis alt tag <FRAME SRC="4.html"> pentru a da linkul spre bucata verde :)
Ca sa ma lamuresc si cu FRAMEBORDER SI FRAMESPACING am pus yes si am adaugat valoarea 3 ca sa iasa mai groasa. Puteti observa in poza diferenta si ce fac cele 2 atribute.


<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Cadre</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET ROWS="20%,*" FRAMEBORDER="yes" FRAMESPACING="3">
<FRAME SRC="2.html">
<FRAMESET ROWS="85%,*" FRAMEBORDER="yes" FRAMESPACING="3">
<FRAMESET COLS="20%,*" FRAMEBORDER="yes" FRAMESPACING="3"><FRAME SRC="5.html">
<FRAME SRC="3.html">
</FRAMESET>
<FRAME SRC="4.html">
</FRAMESET>
<BODY>
</BODY>
</HTML>




In doua cuvinte: O pagina impartita in cadre sunt de fapt mai multe pagini adunate si se poate lucra pe fiecare in parte. Fiecare cu mama masii